Skip to content

Beelddenken

Een groep ondergewaardeerde leerlingen (ongeveer 5%) heeft een bijzondere gave: het zijn Beelddenkers! Zij denken niet in woorden, maar in beelden. Ons onderwijs wordt veelal in woorden gegeven, daarom worden de lessen lang niet altijd begrepen en onthouden. Tijd voor aanpassingen voor de Beelddenker!

Beelddenkers

Vaak hebben kinderen die beelddenken een leerachterstand of denkt men aan dyslexie. Bijles helpt niet of nauwelijks omdat er dan nog meer schoolwerk op ‘foute’ wijze wordt aangeboden. Deze leerlingen hebben echt begrip en een andere leermethode nodig!

Problemen

Beelddenkers ervaren op meerdere gebieden problemen. Veel Beelddenkers hebben moeite met technisch lezen. Zij slaan de lidwoorden over,  vaak lijkt het alsof zij radend lezen. Daarnaast kunnen de meeste Beelddenkers niet verklanken volgens de reguliere lesmethodes. Zij lezen woorden als woordbeelden. Dus als een soort logo, dit is echt kenmerkend voor een Beelddenker. Hier moeten we dus gebruik van gaan maken, we maken er een kracht van!

Er zijn een aantal aanpassingen die voor een Beelddenker erg prettig zijn, het  biedt ze mogelijkheden. Bewegend leren ervaren Beelddenkers vaak ook als prettig, het is een aangename afwisseling. Daarnaast zijn bv. structuren in kleuren erg waardevol.

Door de spellingswoordjes te visualiseren op de computer  slaan zij die woorden op als woordbeeld. Het doorwerken van deze woordpakketten komt ook het leerproces ten goede, de leerlingen herkennen dan de woorden die in de boeken staan.  Naast het lezen en spelling levert het automatiseren van tafels, metriek stelsel, breuken leren en het klok kijken (analoog en digitaal) ook regelmatig problemen op. 

Als je snel bent afgeleid, mis je mogelijk belangrijke lesstof. Bijna alle Beelddenkers voelen hun omgeving extra sterk door een hoge prikkelverwerking. Vaak voelen zij zich gespannen of ervaren stress. Ze hebben regelmatig het idee dat ze het toch niet kunnen… En, dat is heel ernstig en verdrietig!

leervooruit-beelddenken-1
leervooruit-beelddenken-2

Begeleiding

Vraag jij je af of jouw kind of leerling Beelddenker is? Doe dan online de test en/of observeer de leerling in de klas. Klik hier voor de test en het observatieformulier.

Ik kan de Beelddenker tijdens een aantal sessies, ongeveer 5 keer, begeleiden. Bij de sessies is een ouder/verzorger aanwezig. Hierdoor kan er thuis op dezelfde manier worden geoefend, heel belangrijk! Daarnaast maakt de Beelddenker thuis gebruik van het online programma van “Ik leer anders”.

De kosten voor een sessie, van één uur, zijn €60,- en de kosten voor het online programma zijn €10,- per jaar.

Na de sessies kan de ouder/verzorger er voor kiezen de Beelddenker zelf verder te begeleiden, maar dit kan ik ook doen. Voor de begeleiding na de sessies geldt een ander tarief.

Naast het begeleiden van de Beelddenker en de ouder(s)/verzorger(s) kan ik een lezing of workshop verzorgen op school. Bij interesse, neem dan even contact met mij op voor de mogelijkheden.

ik leer anders

Geïnteresseerd? Neem dan contact met mij op!

Stuur een bericht